Taal

Geschreven tekst is een super universeel medium, omdat mensen geschreven tekst op allerlei manieren kunnen lezen. Ze kunnen de grootte aanpassen, de regelhoogte of het contrast. Ze kunnen het laten voorlezen door een schermlezer of het laten vertalen naar een andere taal. Maar ook de inhoud moet toegankelijk geschreven zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken met jouw content.

Letters

  • Gebruik geen afkortingen, tenzij je ze uitlegt.
  • Schrijf woorden zo min mogelijk met uitsluitend hoofdletters. Dit maakt het moeilijker voor mensen die moeite hebben met lezen om de vormen van de woorden te herkennen. Woorden die volledig met hoofdletters geschreven zijn verliezen namelijk hun normale vorm.
  • Gebruik geen zogenaamde "unicode fonts" op social media of andere plekken: dat zijn namelijk geen lettertypes en worden niet voorgelezen als normale tekst, maar bijvoorbeeld als wiskundige tekens. Lees meer bij sociale media.

Woorden

  • Gebruik duidelijke taal: geen spreekwoorden of figuurlijke taal (of leg het uit).
  • Gebruik geen jargon of vaktaal.
  • Gebruik betekenisvolle linkteksten. Vermijd "klik hier" of "lees meer", maar beschrijf waar de link naartoe gaat.

Zinnen

  • Maak simpele zinnen. Maak van langere opsommingen ook visueel lijsten.
  • Gebruik taalniveau B1 en waar mogelijk A2. Tekst op B1-niveau bestaat uit eenvoudig Nederlands dat de meeste mensen kunnen begrijpen met makkelijke woorden en korte actieve zinnen. Het leesniveau van een tekst kan je testen met de Leesniveau tool van Accessibility.nl.

Ondersteuning met beeld

  • Gebruik graphics om tekst te ondersteunen om belangrijke informatie op twee manieren over te brengen. Dit is voor mensen die moeite hebben met (veel) lezen. Zo kan je kiezen hoe je moeilijkere informatie tot je neemt.
  • Gebruik geen automatische alt tekst, maar schrijf op hoe je de afbeelding zou omschrijven aan iemand die het nog nooit heeft gezien. Zeg in de alternatieve tekst wat je wilde zeggen met de afbeelding die je hebt gekozen.
  • Maak geen gebruik van reeksen emoji, omdat deze allemaal individueel worden voorgelezen door schermlezers. Lees meer bij sociale media.
  • Maak geen gebruik van emoji in plaats van tekst, maar gebruik het enkel als ondersteuning. Emoji kunnen, wanneer ze voorgelezen worden, een hele andere omschrijving krijgen dan wat je misschien bedoelde.
Verder lezen

Meer weten?

Externe bronnen zijn niet verbonden met NTR