Controleer alle tekst op de website of het voldoet aan de toegankelijkheidseisen, zowel de visuele als de niet-visuele tekst. Dit omvat ook de tekst in afbeeldingen, knoppen, formulieren en andere elementen.
Lees de theorie die bij de onderstaande stappenlijst hoort bij taal (redacteur) en sociale media (redacteur) .
Eerste stappen
Naar een toegankelijke tekst Afkortingen alleen met duidelijke uitleg
Geen spreekwoorden, figuurlijke taal, jargon of vaktaal (of uitleg)
Leesniveau B1 en waar mogelijk A2
Zo min mogelijk HOOFDLETTERS (normale woordvormen)
Geen emoji in plaats van tekst en geen reeksen emoji in tekst
Geen unicode teksteffecten die lijken op letters, maar dat niet zijn
Links beschrijven het doel (niet 'klik hier' of 'lees meer')
Simpele zinnen en visuele structuur is aangebracht waar mogelijk (zoals met lijsten) Gebruik de beschikbare functionaliteit die het platform biedt om de tekst duidelijk te structureren.
Koppenstructuur is logisch, consistent en volgens platform-functionaliteit Bijvoorbeeld: Maak echt gebruik van de kop-functies in Word en maak tekst niet handmatig groter of bold om een kop te maken.
Betekenis van opmaak van tekst is kleuronafhankelijk Bijvoorbeeld: een link is niet alleen gekleurd, maar heeft ook een onderlijn.
Het contrast op de voorgrond en achtergrond is voldoende
Een grote hoeveelheid aan tekst wordt met graphics ondersteund
Kijk voor de volledige eisen altijd bij jouw richtlijnen .