Nieuws
Een icoon van het lichaam van een mens in de voorgrond. Een wapperende Europese vlag in de achtergrond.

Nieuwe Europese wetgeving tegen digitale discriminatie

De "European Accessibility Act" (Europese Toegankelijkheidswet) treedt vanaf 28 juni 2025 in werking. Veel mensen kunnen vaak niet goed (of helemaal niet) gebruik maken van websites en apps. Dit komt omdat deze niet toegankelijk zijn. De nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat websites en apps toegankelijker worden. Het maakt producenten verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van hun producten.

Het ontwikkelen van een ontoegankelijke productie is een vorm van validisme.

Wat betekent dit voor mij?

Makers en beheerders van digitale producties moeten zich houden aan de WCAG richtlijnen. Het gaat om richtlijnen van niveau A en AA. Welk beroep je ook hebt: iedereen moet vanuit hun eigen rol bijdragen. Lees via de homepagina meer over hoe jij vanuit jouw rol bij kan dragen.

Niet alleen het product, maar ook de communicatie erover moet toegankelijk zijn. Denk daarbij aan promotie, content op sociale media, maar ook klachtenprocedures. Iedereen moet een klacht kunnen indienen over de toegankelijkheid van een productie. Wanneer een productie digitaal is, maar een bepaalde locatie vereist om te kunnen gebruiken, dan moet deze locatie ook volledig toegankelijk zijn.

Benieuwd naar de richtlijnen? Wij hebben ze alvast in het Nederlands per beroep op een rijtje gezet: richtlijnen.

Voorbeelden

  • Als er een aflevering op NPO Start staat moet deze geluidsomschrijving รฉn beeldomschrijving hebben. Ook de promotie TikTok video moet geluidsomschrijving รฉn beeldomschrijving beschikbaar hebben. Zo heeft iedereen toegang tot gelijkwaardige informatie om een keuze te maken op basis van het promotiemateriaal.
  • Een website moet voldoen aan de WCAG richtlijnen, maar รณรณk de enquรชte die door redacties uitgezet worden. Zo wordt niemand uitgesloten en daardoor vergeten.
  • Een podcast moet niet alleen een letterlijke transcriptie beschikbaar hebben, maar ook een geluidsomschrijving om gelijkwaardig alternatief te bieden. Mensen die horen kunnen veel meer informatie waarnemen: wie zegt wat, achtergrondgeluiden, muziek, etc.
  • Bij innovatieve brainstorms moet er vanaf dag รฉรฉn rekening worden gehouden met de WCAG richtlijnen. Met inclusief design is de innovatie gelijk future proof en bereik je zoveel mogelijk mensen, omdat het voor iedereen toegankelijk is.
  • Ook e-mails, zoals nieuwsbrieven, en PDF's moeten toegankelijk zijn.

Kijk voor meer voorbeelden bij jouw beroep of bij onze taak.

Verder lezen

Meer weten?


Externe bronnen zijn niet verbonden met NTR